Sektor mleczarki posiada ogromny potencjał ekonomiczny, gdyż w rankingu Top 200 najcenniejszych polskich marek w roku 2023 uplasowało się 19 firm z sektora mleczarskiego, a najwyżej notowana zajęła 17 miejsce. Trzeba rozbijać współpracę sektora z nauką, gdyż rynek startupów który w 2022 r. wygenerował wartość ponad 6 bln USD (6 000 mld), a w ostatnich 30 latach tempo wzrostu polskiej gospodarki było jednym z najszybszych na świecie
Wpływ sektora mleczarskiego na środowisko jest silnie skorelowany z potencjałem ekonomicznym i inwestycjami prowadzonymi w tej gałęzi gospodarki. Na pełne dane makroekonomiczne, czy opracowania naukowe wskaźników obrazujących rok 2023, a zwłaszcza 2024 należy zaczekać, gdyż mają one charakter wtórny, dlatego jak się wydaje zasadnym, jest spojrzenie na uwarunkowania gospodarcze z perspektywy opinii czołowych globalnych analityków. 21 listopada 2023 r. Ruchir Sharm szef Rockefeller International powiedział: „w 2022 i w 2023 r. udział Chin w światowym PKB zmniejszał się. To historyczna zmiana. Chiny nie przyczyniają się już do wzrostu światowej gospodarki. Za jej rozwój odpowiadają USA i kraje wschodzące, w tym zwłaszcza: Indie, Indonezja, Meksyk, Brazylia i Polska”. Zaliczenie naszego kraju do grupy gospodarek mających wpływ na koniunkturę światową ma silne podstawy we wskaźnikach ekonomicznych. Tydzień wcześniej 15 listopada 2023 r. magazyn Forbes przy współpracy z firmą badawczą Minds & Roses przygotował ranking Top 200 najcenniejszych polskich marek w roku 2023. W tym zestawieniu uplasowało się 19 firm z sektora mleczarskiego, a najwyżej notowana zajęła 17 miejsce. Co więcej w najszerszym rankingu 1000 największych polskich firm opracowanym przez „Nowy Przemysł” we współpracy z „Dun & Bradstreet Poland” wskazano, że „aż 75% uwzględnionych w badaniu firm jest w bardzo dobrej kondycji finansowej, kolejne 16% – w dobrej. Ostatnim elementem spajającym sektor mleczarski i mającym realny wpływ na środowisko jest korelacja praktyki i nauki. Na tym polu miernikiem innowacyjności jest rynek startupów który w 2022 r. wygenerował wartość ponad 6 bln USD (6 000 mld) i to w pandemicznym 2021 r. To więcej niż PKB każdego kraju, poza USA, z grupy G7. Z szacunków, jakie 6 października 2021 r. (nowszych brak) zaprezentowała „Gazeta Rolnicza Nasza Rola”, wynika że: „w 2020 r. w startupy z branży rolno-spożywczej (AgriTech) na całym świecie, zainwestowano blisko 30 mld USD”. Mamy zatem wolumen 6 000 mld, a wykorzystaliśmy tylko 30 mld USD. Przywołane dane dotyczące potencjału polskich firm sektora AgriTech silnie korelują z analizą Banku Światowego z 11 maja 2022 r. „Paths of Productivity Growth in Poland: A Firm Level Perspective” z której wynika, że „w ostatnich 30 latach tempo wzrostu polskiej gospodarki było jednym z najszybszych na świecie”. Raport ten był z podziwem komentowany w Davos w 2022 roku.
Rolnictwo jest najszerszą gałęzią gospodarki, gdyż dostarcza surowców dla przemysłu spożywczego, odzieżowego, chemicznego, budowlanego, kosmetycznego i energetycznego. Szacuje się, że 70% nowej wartości wykreowanej w globalnej gospodarce za 10 lat będzie się opierać na cyfrowych modelach biznesowych. Z polskimi produktami musimy bardziej dynamicznie wejść na rynki globalne i wykorzystać osiągniecia nauki w tym biodegradowalną folię
Nowoczesne rolnictwo jest gałęzią gospodarki warunkującą przetrwanie ludzkości. Jednak wpływ tego sektora wykracza znacznie poza produkcję dostatecznej ilości bezpiecznej żywności. Rolnictwo dostarcza półproduktów dla przemysłu odzieżowego, chemicznego, budowlanego, kosmetycznego, a w ostatnich latach także energetycznego. Zwornikiem tej kooperacji są nowoczesne rozwiązania naukowe dedykowane dla hodowców, a zwłaszcza dla sektora przetwórczego. Synergia ta posiada także wiele elementów sprzężenia zwrotnego, gdyż znaczna część rozwiązań opracowywana zostaje na zamówienie płynące z gospodarki. Pod tym opisem działań kryją się innowacje zarówno procesowe jak i produktowe. Przyjęte przez UE wytyczne dotyczące programów minimalizacji zmian klimatu zaowocowały zmianami technologii mającymi w większym stopniu realizację założeń Gospodarki Obiegu Zamkniętego stąd rozbudowa biogazowni, montaż skorelowanych elementów instalacji OZE. To również szersze wykorzystanie internetu rzeczy, technologii 6G, w nadzorze produkcji mleczarskiej w tym monitorowanie dobrostanu zwierząt. Eksperci Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) w 2022 roku oszacowali, że 70% nowej wartości wykreowanej w globalnej gospodarce za 10 lat będzie się opierać na cyfrowych modelach biznesowych. Należy pamiętać, że w całej palecie innowacyjnych rozwiązań sektor rolniczo-spożywczy zajmuje bardzo istotne miejsce. Realizowane przez polski sektor mleczarski inwestycje wygenerowały znaczne koszty po stronie podmiotów gospodarczych, co zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka może stać się czynnikiem prowadzącym do niewypłacalności, zwłaszcza mniejszych przetwórców. Problem dalszego rozwoju technologicznego pogłębia dodatkowo rozbieżność cenowa oferowana za mleko w skupie, co może oznaczać kłopoty dla mniejszych hodowców mających stada liczące do 20 krów.
Innowacyjność po stronie produktów to m.in. dopasowanie wolumenu i profilu towarów do nowych oczekiwań konsumentów. Na tym polu choroby tzw. cywilizacyjne pociągają konieczność modyfikacji składu produktów. Drugim czynnikiem stymulującym innowacyjność produktową jest ekspansja polskich producentów na nowe rynki. Chcąc sprostać globalnej konkurencji zdaniem Polskiej Izby Mleczarskiej należy szerzej wejść na rynek pozaeuropejski, nie ograniczając się wyłącznie do Chin. Według ogólnych danych statystycznych z 2021 roku wśród największych odbiorców polskiej wołowiny znajduje się m.in. Izrael, w przypadku którego 80% rynku spożywczego stanowią produkty koszerne. Również wśród obiecujących kierunków eksportowych, jak np. wybrane kraje Afryki i Półwyspu Arabskiego, dominującą grupę towarów stanowią produkty halal”. Jako przykład wykorzystania nauki w zakresie innowacji procesowych i produktowych można wskazać opracowanie i wykorzystanie biodegradowalnych filii spożywczych, eliminujących kontakt plastiku z żywnością, przedłużających trwałość opakowanego produktu oraz poprzez zmianę swojego zabarwienia informujących konsumenta o szkodliwych procesach zachodzących w przechowywanej żywności.
Podejmując decyzje zakupowe i wybierając polskie przedsiębiorstwa mleczarskie warto wiedzieć, że są one rezultatem najnowszych technologii, stanowią realizację programu rolnictwa przyszłości rozciągniętego na wszystkie procesy od pola do stołu, a nade wszystko są najsmaczniejsze, bo nasze.