Cytryniec chiński (Schisandra chinensis) jest rośliną znaną już przed naszą erą i stosowaną od wieków w różnych tradycjach leczniczych. W tradycyjnej medycynie chińskiej Schisandra chinensis nazywana jest rośliną pięciu smaków, gdyż okrywa owoców jest słodka, w miąższu i pestkach można wyczuć smaki kwaśny, gorzki, słodki, ostry i pikantny oraz słony (...). W ramach badań realizowanych w projekcie SUP-RIM podjęto próbę opracowania receptury jogurtu z dodatkiem wybranych części botanicznych cytryńca chińskiego. Zastosowano różne poziomy dodatku: przecieru z rozparzonych owoców z cukrem, rozparzonych, homogenizowanych i pasteryzowanych liści, suszonych owiewowo i rozdrobnionych nasion oraz przygotowanych w ten sam sposób łodyg. Wykazano korzystny wpływ wszystkich badanych dodatków na aktywność przeciwutleniającą jogurtu, niezależnie od testowanego poziomu....(więcej)
Produkty mleczne są przedmiotem licznych badań dotyczących ich wpływu na uczucie sytości i regulację apetytu. Dzięki wysokiej zawartości białka oraz obecności bioaktywnych składników mogą one modyfikować wydzielanie hormonów odpowiadających za głód i sytość, co potencjalnie wpływa na ilość spożywanej energii. Regulacja apetytu opiera się na złożonej interakcji między układem pokarmowym a ośrodkowym układem nerwowym, z udziałem hormonów takich jak grelina, cholecystokinina (CCK), glukagonopodobny peptyd-1 (GLP-1), polipeptyd P (PP) oraz peptyd YY (PYY) oraz insulina. Grelina, wydzielana w żołądku, stymuluje apetyt i motorykę przewodu pokarmowego. Z kolei hormony wpływające na odczuwanie sytości – PP, CCK, GLP-1 i PYY – zwiększają się po posiłku, spowalniają opróżnianie żołądka i wysyłając informację o spożytym posiłku do mózgu hamując łaknienie...(więcej)
Wielka zmiana zaczyna się od małych kroków, a zmiana nawyków żywieniowych ma być przyjemna i nieskomplikowana.
Naukowcy z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, jednego z partnerów SUP-RIM, opracowali bezpłatną aplikację do codziennego monitorowania spożycia produktów spożywczych i motywowania użytkowników do zdrowszego odżywiania. Autorem koncepcji naukowej jest prof. dr hab. Lidia Wądołowska z Katedry Żywienia Człowieka WNoŻ UWM.
Dziennik Diety to innowacyjne narzędzie mobilne opracowane z myślą o osobach, które chcą łatwiej kontrolować swoje zwyczaje żywieniowe i świadomie poprawiać jakość diety. Aplikacja jest prosta w użytkowaniu, bez uciążliwego liczenia kalorii i bez konieczności podawania dokładnych danych o spożywanych produktach. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami na temat projektu badawczego na stronie Wydziału Nauki o Żywności Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Aplikacja jest dostępna do pobrania ze strony WNoŻ UWM, Google Play lub APP Store.
Białka serwatkowe (ang. whey protein, WP) są jednym z najbardziej popularnych suplementów białkowych, szczególnie wśród osób aktywnych fizycznie i sportowców. Pod względem składu aminokwasowego stanowią kompleksowy, pełnowartościowy produkt, zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne, które charakteryzują się wysoką biodostępnością, co sprawia, że są szybko wchłaniane przez organizm. Aminokwasy biorą udział w produkcji enzymów i przeciwciał, co jest istotne zwłaszcza przy intensywnych treningach....(więcej)
W odniesieniu do produktów mleczarskich, dowody na występowanie współzależności między ich spożyciem a ryzykiem zachorowania na raka są liczne i sugerują ich neutralny lub ochronny wpływ na rozwój choroby nowotworowej. Według ekspertów WCRF/AICR [12], prawdopodobnie spożycie różnych produktów mleczarskich, w tym mleka i serów, oraz spożycie wapnia z żywności lub wapnia pochodzącego z suplementów diety obniża prawdopodobieństwo zachorowania na raka jelita grubego, a zwłaszcza raka okrężnicy...(więcej)
- Wpływ produktów mlecznych na funkcjonowanie układu odpornościowego
- Oczekiwania i postawy konsumentów wobec fermentowanych produktów mlecznych – potencjał i możliwości ich prozdrowotnego oddziaływania na organizm człowieka
- Wartość odżywcza wybranych typów kozich serów twarogowych
- Postbiotyki – doskonałe narzędzie do promowania zdrowia. Część 2